Jantung Hati Maksu Pieza

16 Ogos 2012

Resepi Kueh Teow Goreng..memang Umphhhh la..

Dicatat oleh ucupiza di Khamis, Ogos 16, 2012
Reaksi: 
Selamat Berpuasa semua.

Kisah Kueh Teow ni :

Yus memang tak suka makan char kueh teow ni,tak boleh nak masuklah dalam mulut,tak tahu kenapa..
Tapi kan, lepas je k.chik yang rajin masak tu goreng char kueh teow ni,k.chik suruh try makanlah..Mula-mula taknak makan jugak,tetapi cuba makan,UmmpHH memang sedap sangatlah,lagi-lagi kalau berair sedikit,memang terangkatlah makan.
K.chik selalu mengikut sahaja,apa yang adik bongsu dia nak makan,mesti dia masakkan ikut citarasa adik bongsu yang kuat melawan ni.
selalu request "masak ada kuah sedikit taw,pekat-pekat sedikit,takmo letak telur ye"..
Selalu k,chik malas nak layan,anggukkan je kepala tu..

Nak resepi Char Kueh Teow tak??

Yus share cara yus ye..

bahan-bahan :
1.1 bungkus, 400 gm kueh teow.
2.3 ulas bawang putih-dihiris/ditumbuk.
3.1 ikat kucai dipotong (kalau tak nak letak pun takpe).
4.1 kg kerang,(direbus,ambil isinya)
5.200 gm udang (suka hati la nak letak apa,contoh daging,ayam)
6.2 genggam tauge (kalau tak nak letak pun takpe).
7.kicap manis & masin.
8. 2 sudu besar lada kisar.
9. minyak untuk menggoreng.

Cara memasak.
1.Panaskan kuali dengan minyak.
2.Tumis bawang putih dan lada kisar, masukkan lada kisar, masukkan udang,ayam.
3.Masukkan kueh teow yang telah diceraikan, kacau.
4.Masukkan kedua-dua jenis kicap dan kacau sebati.
5.Masukkan air sedikit..
6.Masukkan kucai,tauge,isi kerang.kacau sebati
7.Angkat dan hidangkan..







2 ulasan:

Catat Ulasan

 

kisah maksu pieza.. Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea