Jantung Hati Maksu Pieza

24 September 2012

Tuan Garam & Puan Gula.

Dicatat oleh ucupiza di Isnin, September 24, 2012
Reaksi: 
Assalamualaikum semua.

Nak melepaskan penat kejap,sambil kesat-kesat peluh yang menitik ni,(ibarat buat kerja berat pulak kan).
Petang-petang baru nak update kan,
Maklumlah hari isnin dan dah nak hujung bulan,semua surat dah get ready atas meja dan kena disemak dan di report..
Hari ni mengumpul tenaga baru,dan bersemangat buat kerja yang sudah beratur dan tersusun diatas meja ni.

Nak jadi pakar pemakanan kejap lah.:

tadi yus,sesaja je melepaskan stress pabila kerja banyak hari ni,dengan melepaskan stress sambil jari ni menari-nari mensearch tentang pemakanan..nak tahu tak kisahnya..

Tuan Garam :

siapa suka makan garam,angkat kaki korang..nak tahu tak tentang fakta garam ni,
Garam perlu diambil secara sederhana bagi mengelakkan penyakit darah tinggi,tetapi ia perlu perlu ada dalam hidangan bagi keperluan tubuh.(kalau tiada garam,apa akan terjadi pulak kan)..

Mahu tahu dalam sehari manusia memerlukan berapa mg garam ??

Dalam sehari manusia hanya memerlukan 500mg garam sedangkan mengikut ukuran 1 sudu teh adalah bersamaan 2,100mg garam.Jadi untuk mengelakkan penggunaan berlebihan, pelbagai produk lain boleh digunakan sebagai sumber alternatif lain seperti Kicap soya dan sos..
Dan elakkan menabur garam ketika menghidangkan makanan, bermula dari sekarang..anda mampu untuk ubahkan..

Dan ini kisah :

Puan Gula :

Gula??
Sebut gula je,semua suka kan,tak kiralah dewasa ke,lagi-lagi adik-adik kita tu kan,cuba tengok gigi adik-adik kita,ada yang gongak kan..comel je bila senyum..comel..
Tapi bayangkan orang dewasa senyum dan nampak gigi yg gongak tu,comel tak??pikir sendirila..hehehe

Gula : Kurangkan gula dalam masakan dan pilih makanan yang rendah kandungan gula.Walaupun gula tidak mempunyai nutrien, ia penting dalam membekalkan tenaga.Setiap individu memerlukan 50mg gula sehari,tetapi pengambilan berlebihan boleh menyebabkan kegemukan.
Paling penting ,setiap individu perlu minum 6 hingga 8 gelas sehari,walaupun tidak merasa dahaga.
Air adalah bahan penting untuk fungsi fisiologi didalam badan, mengekalkan suhu badan dan pengeluaran,dan bahan sisa daripada badan.

Apalagi mahu sihatkan..ubahlah pemakanan kita..


3 ulasan:

yoon da-hyun berkata...

gula my favorite :)
good choice foe me -__-
haha !!

Zie Madini berkata...

nice info ;)

ucupiza berkata...

Yoon da-hyun : jangan makan gula bebanyak tw..noty ye..

Sis Zie :nanti sis jangan bg mikael makan gula sangat tw..

Catat Ulasan

 

kisah maksu pieza.. Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea